Followers

ragam orang kita

assalamualaikum




sihat bukan ? alhamdulilah bersyukur nya . baiklah , hari ni cuti lagi , jadi boleh lah kot berkongsi dalam blog lagi . saya nak share peristiwa hari ni , tadi ada pergi atm bank islam teman kawan masuk duit dan keluar duit .




 jadi tertarik dengan seorang gadis , yang teguh berdiri di depan pintu keluar masuk , tak peduli keringat mengalir di pipi , lalu dia kesat dengan lengan baju . setiap yang keluar dari pintu , pasti dia cuba dekati untuk jelaskan sesuatu , tapi malangnya tiada seorang pun nak berhenti mendengar penjelasan gadis itu . 




kemudian , ada seorang pak cik baru lepas ambil duit . ada lah banyak juga kot keping-keping rm50 , baru lepas gaji barangkali , kemas pakaiannya , berkolar , ber-tight in dia melewati pintu keluar masuk kemudian seperti biasa gadis itu akan menuju ke arah orang yang keluar . dan seperti biasa apabila gadis itu cuba menerang kan tujuan nya , pasti tidak di endah kan . cuma yang agak menarik perhatian saya , belum sempat gadis itu memulakan bicaranya , pak cik tadi sudah angkat tangan dan mengilingkan kepala . saya perhati itu dari dalam sambil menunggu rakan saya . 




a few hour , gadis itu bagai berputus asa , dia mengeluh dalam diam , mungkin hampa dengan manusia-manusia yang hanya lalu lalang tak prihatin isu semasa . 




usai rakan masukkan duit , kami keluar dari pintu keluar masuk . tapi , gadis itu tidak mendekati kami . lalu saya menuju ke arah nya ,


"adik ni untuk apa ?"

"untuk derma anak yatim , kak"

"oh , berapa ?"

"seikhlas mungkin"


saya lihat di tangan nya punya resit , saya lihat matanya bagai berpinar mungkin berdiri di tengah panas , saya lihat kurung nya lencun basah dek kerana peluh , saya lihat pengharapan di matanya . 


lalu gadis itu mengucapkan terima kasih lantas berdoa . entah , sejuk hati lihat senyuman dia . alhamdulilah , masih ada gadis seperti dia . saya bangga dengan dia . ibu ayah dia juga pasti bangga dengan dia . saya tahu maybe ramai yang ingat , bila ada yang mintak-mintak derma ni sebab ada sindiket . dan saya tahu , kamu akan rasa bila kamu bagi mereka duit , mereka akan bagi bos mereka . tapi , bagi saya cuba lihat seseorang dengan mata hati kita bukan dengan mata kasar . sampai hati kah kamu lihat seseorang dengan penuh keringat menanti kamu cuma hanya ingin berbicara dan mengambil masa untuk seketika ? busy benarkah urusan dunia ? saya tahu kamu tak sampai hati kan . saya tahu dan kamu juga tahu . 


 cuba fikir kalau yang sindiket pula jika mereka tak dapat raih pendapatan hari ni , dia tak dapat makan . sekurang-kurang nya , kita kurangkan juga bebannya . lihat dengan mata hati , letakkan situasi di tempat mereka , saya percaya mereka juga tidak mahu meminta-minta . tapi , saya tak nafikan juga lah yang menipu , yang masih kuat kudratnya , yang masih mampu bekerja tapi still meminta , itu dapat kita lihat dari fizikal , itu lain lah kan . kita boleh detect right orang macam tu . tapi saya lihat gadis itu lain , saya percaya dia :')


dan cuma ada kesal dengan pak cik tadi . maaf . saya kesal pak cik . dia tak minta banyak pun , dia minta seikhlas yang mungkin .


firman Allah S.W.T bermaksud , 

"jangan demikian , sebenarnya kata-kata kamu salah . bahkan perbuatan kamu wahai orang-orang yang hidup mewah , lebih salah lagi kerana kamu tidak memuliakan anak yatim , malah kamu menahan apa yang berhak mereka terima"

-surah alfajr-


dalam rezeki yang Allah berikan buat kita , ada juga bahagiannya untuk orang lain , Allah mahu sampaikan kepada mereka melalui kita . peringatan buat diri sendiri juga . sekadar ingin berkonsi pengajaran tak lain tak bukan untuk diri sendiri juga rakan-rakan sekalian


cuba letakkan kita di tempat mereka :')


assalamualaikum





No comments: