Followers

hala tuju selepas pmr

assalamualaikum


memandang kan status banyak sangat cakap pasal result pmr , so saya pun nak taip entry lah . ada yang kecewa , ada yang happy , ada yang sedang-sedang saja . okay , takpe adik-adik . kamu dah cuba yang terbaik . kamu dah usaha yang termampu . tapi , mungkin bukan rezeki . so , dont be sad . ya , saya tahu tak dapat keputusan yang cemerlang buat kamu rasa down , rasa tertekan , nak-nak kalau tengok kawan-kawan dapat result yang agak "gah" juga . 




baiklah , cool down . berdasarkan pengalaman saya dulu , di antara saya dengan kawan-kawan saya lah yang paling rendah sekali . perasaan rendah diri ? ya , dah tentu ada . tapi alhamdulilah saya juga bersyukur , sebab saya sendiri tak percaya result saya . dan saya lah yang paling lambat ambil result masa tu . datang awal , then beratur nak ambil result , lepas tu asyik suruh orang belakang pintas dulu . then bila tengok kawan-kawan menjerit bagai nak runtuh dewan , saya pulak yang lintas orang depan . kemudian tak jadi , pergi belakang balik . gelabah betul saya masa tu . bila dah tiba masa kat depan cikgu tanya nombor kad pengenalan and nama . lepas tu , hamik kau ! slip peperiksaan pmr . saya dapat 5A je pun . tapi okay lah . alhamdulilah , syukur dah sangat-sangat




then , yang sedihnya . kawan-kawan semua dapat keputusan yang "gah" . so , diorang dapat lah sekolah-sekolah yang "gah" jugak . dan ofcourse lah diorang masuk kelas aliran science . tapi chill dulu , saya pun dapat jugak aliran science . yang bezanya , diorang science 1 and saya science 2 . dalam sebulan jugak lah saya fikir . kadang-kadang saya nak tukar kelas . saya taknak ambil aliran ni . sebab saya macam tak boleh bawak je subjek science stream . okay lepas tu saya tukar kelas . saya masuk kelas sains sosial . dan alhamdulilah , saya betah dengan aliran sains sosial . 




jadi , adik-adik . mungkin sekarang adik-adik tengah fikir , aliran mana nak masuk ni . tapi maybe sekolah dah bahagikan aliran ikut korang punya result kan . takpe takpe takpe . saya cadangkan adik-adik pilih aliran yang "kena" dengan jiwa adik . jangan main serkap jarang je pilih . maybe sebab kawan ambil giliran ni , adik-adik pun ikut kawan nak ambil aliran ni . padahal adik-adik tak minat  ni bahaya ya adik-adik . mentang-mentang orang pandang , aliran science stream ni , student pandai-pandai , adik-adik pun nak ambil aliran ni walhal , adik-adik tak mampu nak bawak subjek-subjek aliran ni . ni pun salah jugak . tapi tak saya nafikan lah student science stream memang pandai-pandai . so , ketahui lah minat adik-adik . ketahui lah cita adik-adik . rasa nak jadi doktor , result pun gempak , go on lah dengan sains tulen ni . okay ? tapi lepas spm pun nanti mesti pening jugak . nak jadi lain , tapi universiti bagi kos lain . terpaksa lah pergi jugak , kata nak masuk u kan . dan kadang-kadang saya fikir , bercita-cita tapi besar jadi lain jugak . like me kot , nak jadi cikgu tapi sekarang belajar sekolah nurse . lepas tu orang yang baca ni pun akan cakap "budak ni tak habis-habis nak jadi cikgu" kan ? hahahaha




okay , tak kira lah kamu nak jadi apa-apa pun besar nanti , doktor ke , cikgu ke , engineer ke dan dll , yang penting kamu dapat banggakan parents kamu . kan ?


"dan janganlah kamu berasa lemah , dan jangan pula kamu bersedih hati , kerana kamu paling tinggi darjatnya jika kamu orang yang beriman"



No comments: