Followers

ragam orang kita

assalamualaikum




sihat bukan ? alhamdulilah bersyukur nya . baiklah , hari ni cuti lagi , jadi boleh lah kot berkongsi dalam blog lagi . saya nak share peristiwa hari ni , tadi ada pergi atm bank islam teman kawan masuk duit dan keluar duit .




 jadi tertarik dengan seorang gadis , yang teguh berdiri di depan pintu keluar masuk , tak peduli keringat mengalir di pipi , lalu dia kesat dengan lengan baju . setiap yang keluar dari pintu , pasti dia cuba dekati untuk jelaskan sesuatu , tapi malangnya tiada seorang pun nak berhenti mendengar penjelasan gadis itu . 




kemudian , ada seorang pak cik baru lepas ambil duit . ada lah banyak juga kot keping-keping rm50 , baru lepas gaji barangkali , kemas pakaiannya , berkolar , ber-tight in dia melewati pintu keluar masuk kemudian seperti biasa gadis itu akan menuju ke arah orang yang keluar . dan seperti biasa apabila gadis itu cuba menerang kan tujuan nya , pasti tidak di endah kan . cuma yang agak menarik perhatian saya , belum sempat gadis itu memulakan bicaranya , pak cik tadi sudah angkat tangan dan mengilingkan kepala . saya perhati itu dari dalam sambil menunggu rakan saya . 




a few hour , gadis itu bagai berputus asa , dia mengeluh dalam diam , mungkin hampa dengan manusia-manusia yang hanya lalu lalang tak prihatin isu semasa . 




usai rakan masukkan duit , kami keluar dari pintu keluar masuk . tapi , gadis itu tidak mendekati kami . lalu saya menuju ke arah nya ,


"adik ni untuk apa ?"

"untuk derma anak yatim , kak"

"oh , berapa ?"

"seikhlas mungkin"


saya lihat di tangan nya punya resit , saya lihat matanya bagai berpinar mungkin berdiri di tengah panas , saya lihat kurung nya lencun basah dek kerana peluh , saya lihat pengharapan di matanya . 


lalu gadis itu mengucapkan terima kasih lantas berdoa . entah , sejuk hati lihat senyuman dia . alhamdulilah , masih ada gadis seperti dia . saya bangga dengan dia . ibu ayah dia juga pasti bangga dengan dia . saya tahu maybe ramai yang ingat , bila ada yang mintak-mintak derma ni sebab ada sindiket . dan saya tahu , kamu akan rasa bila kamu bagi mereka duit , mereka akan bagi bos mereka . tapi , bagi saya cuba lihat seseorang dengan mata hati kita bukan dengan mata kasar . sampai hati kah kamu lihat seseorang dengan penuh keringat menanti kamu cuma hanya ingin berbicara dan mengambil masa untuk seketika ? busy benarkah urusan dunia ? saya tahu kamu tak sampai hati kan . saya tahu dan kamu juga tahu . 


 cuba fikir kalau yang sindiket pula jika mereka tak dapat raih pendapatan hari ni , dia tak dapat makan . sekurang-kurang nya , kita kurangkan juga bebannya . lihat dengan mata hati , letakkan situasi di tempat mereka , saya percaya mereka juga tidak mahu meminta-minta . tapi , saya tak nafikan juga lah yang menipu , yang masih kuat kudratnya , yang masih mampu bekerja tapi still meminta , itu dapat kita lihat dari fizikal , itu lain lah kan . kita boleh detect right orang macam tu . tapi saya lihat gadis itu lain , saya percaya dia :')


dan cuma ada kesal dengan pak cik tadi . maaf . saya kesal pak cik . dia tak minta banyak pun , dia minta seikhlas yang mungkin .


firman Allah S.W.T bermaksud , 

"jangan demikian , sebenarnya kata-kata kamu salah . bahkan perbuatan kamu wahai orang-orang yang hidup mewah , lebih salah lagi kerana kamu tidak memuliakan anak yatim , malah kamu menahan apa yang berhak mereka terima"

-surah alfajr-


dalam rezeki yang Allah berikan buat kita , ada juga bahagiannya untuk orang lain , Allah mahu sampaikan kepada mereka melalui kita . peringatan buat diri sendiri juga . sekadar ingin berkonsi pengajaran tak lain tak bukan untuk diri sendiri juga rakan-rakan sekalian


cuba letakkan kita di tempat mereka :')


assalamualaikum





sedikit ilmu untuk dikongsi

assalamualaikum


alhamdulilah , baru selesai exam , baru selesai juga mengikuti program berjalan 10,000 langkah di Taman Gelora . so , hari ni cuti , rasa nak taip blog pulak . just untuk kongsi beberapa ilmu yang saya dapat . dan juga untuk peringatan buat diri sendiri juga




baiklah , kadang-kadang cuba imbas kembali tiap detik dan waktu kita , apakah kita pernah bersyukur kepada Allah ? apa kita bersyukur dengan nikmat yang Dia berikan ? apakah kita guna semua pimjaman yang Dia berikan dengan sebaiknya ? apabila bangun tidur , pernah tak kita rasa bersyukur yang kita masih hidup ? #peringatan buat diri sendiri juga


dalam alquran juga selalu mentionkan tentang bersyukur , contoh












jadi siapa kita jika tak mahu bersyukur dengan nikmat dan pimjaman Allah ? kita bersyukur , ibu bapa kita masih ada dan masih mampu besarkan kita dengan keringat mereka . kita bersyukur , kita masih mampu bersekolah dan menuntut ilmu , kita bersyukur organ-organ kita masih berfungsi , kita bersyukur masih boleh bekerja untuk cari rezeki , kita bersyukur masih ada yang sayang kan kita , kita bersyukur Allah sentiasa beri nikmat buat kita , kita bersyukur menjadi seseorang yang sudah di lahirkan sebagai islam , kita bersyukur kita cukup makan dan pakai , kita bersyukur Allah masih limpahkan rezeki buat kita ,  kita bersyukur Allah tak pernah jauh dari hambaNya , cuma terkadang kita yang selalu jauh dariNya , bersyukur lah Allah sayang kan kita . kita mungkin boleh mengira usia kita yang lepas , tapi kita tak mampu anggar umur kita selepas ini . yang pasti , mati itu pasti  :'(




dekat kan lah diri dengan alquran , selalu lah buat 'date' dengan alquran daripada date dengan kekasih . sekurang-kurang nya alquran ni lah peneman kita didalam kubur nanti . kita pandang alquran dah dapat pahala , dah pegang al quran dah dapat pahala , dah peluk cium alquran dah dapat pahala , dengar orang baca alquran dah dapat pahala ,  baca alquran dapat pahala , baca alquran juga maknanya lagi lah meningkat pahala . moga-moga , alquran ni lah yang akan bantu kita . amin . #peringatan buat diri sendiri juga . ingat lah yang kita tak sempurna , Allah yang miliki kesempurnaan :')




p/s : orang perempuan memang ramai yang masuk neraka , kita mungkin tidak dapat menjadi saiditina khadijah , aisyah , fatimah , mariyam dan srikandi-srikandi islam yang lain , tapi kita boleh berusaha contohi akhlak mereka . dan melalui usrah yang lepas , saya sangat tersentuh dengan ayat ni , satu wanita solehah bersamaan dengan 1000 lelaki soleh . lihat bukan bagaimana islam angkat martabat kita kaum hawa ? lihat bukan keadilan Allah ? jadi bersyukurlah , kita dilahirkan sebagai perempuan . alhamdulilah :')




assalamualaikum







Allah beri petanda , tapi kita leka

assalamualaikum


masih berkesempatan menulis blog lagi . exam dah dekat sebenarnya . insyaAllah tiada apa yang susah melainkan kita yang jadikan ianya susah , dan tiada apa yang mudah melainkan kita yang jadi ianya mudah . alhamdulilah . 


setiap hari bunyi ambulans tak lekang dekat hospital tengku ampuan afzan ni . sungguh , bila dah berkecimpung dalam dunia pra medic buat mata saya betul-betul terbuka melihat kebesaran Allah . baru je habis tajuk mikrob(kuman) dalam subjek baru-baru ni . dan saya mahu kongsi yang tak salah kalau kita nak menangis sebab air mata merupakan salah satu laluan untuk kuman keluar dari badan kita . dan saya juga berfikir , patut lah kanak-kanak suka menangis , sebab nya kanak-kanak lah yang biasa nya dijangkiti kuman-kuman sedemikian . juga orang tua yang kerap menangis , kerana mereka juga tergolong dalam pesakit yang biasa dijangkiti kuman akibat antibodi yang rendah . juga orang-orang yang kerap menangis mengenangkan dosa-dosa nya pada Allah . 


malah , saya berfikir lagi . sebenarnya , mak ayah kita yang selalu nangis . mungkin sebab nya adalah kerana kita . hidup berbakti kepada orang tua , syurga ganjarannya . mana mungkin kita dapat keredhaan Allah jika kita tidak mendapat keredhaan ibu dan ayah . selagi mereka masih ada , berbakti lah pada mereka . menangis lah adalah kerana mereka daripada menagis kerana seorang kekasih yang belum tentu jodoh kita . kita masih punya tanggungjawab , tanggungjawab sebagai seorang hamba , sebagai seorang anak , sebagai seorang pelajar dan sebagai apa yang kita jalani ini . tak perlu risau soal jodoh . jodoh itu rahsia dan janji Allah . jika sudah tertulis dia jodoh kamu . ya , dia jodoh kamu . jadi bagaimana mungkin , kita mencintai seseorang itu jika kita tidak mencintai Allah ? sedangkan hati mereka adalah milik Allah . hati kamu juga milik Allah . hati saya juga milik Allah . 


manusia Allah cipta adalah sebaik-baik kejadian . atas manusia itu sendiri mahu mengguna nikmat itu ke laluan mana . kadang-kadang tanya lah diri sendiri , tulus kah hati ini mengikuti jalan yang lurus ?  Allah tahu siapa hambaNya , Allah tahu yang terbaik untuk hambaNya . kita takutkan Allah , kita takut neraka Allah , kita takut azab kubur , kita takut sakitnya sakaratul maut , kita takut rasulullah tidak memberi syafaat kepada kita diakhirat kelak :'(



menangis kerana Allah itu adalah lebih baik daripada menangisi sesuatu yang tak mungkin kita miliki . bersyukur dengan nikmat Allah . kita cuma hamba . terkadang tanya lah diri , apa layak untuk aku ke syurga Allah ? apa layak aku bertemu rasulullah ? apa layak aku bertemu ahli-ahli syurga ? apakah kita di kalangan ahli syurga ? apa kita tahu yang kita lakukan itu dosa , dan jika dosa , neraka tempatnya ? kita tahu . kita sedar , cuma terkadang kita leka . syaitan takkan pernah putus asa goda kita kan ? kita mahu berubah , kita punya niat itu , tapi terkadang ada sesuatu yang menghalang bukan ? sebelum kita berubah menuju ke arah yang lebih baik , Allah dah beri dugaan kepada kita kerana Dia sedang uji kekuatan hambaNya , agar kita sentiasa tabah memikul ujianNya apabila kita berusaha untuk ke arah yang lebih baik . juga kerana Dia sayangkan kita :')  #peringatan buat diri sendiri juga .


kemanisan hidup akan dicapai bila kita tak pernah jauh dari Allah . amin . 




juga mahu kamu semua lihat link video dibawah , lihat banyak-banyak kali pun tak pe . okay :')


Rasulullah menangis mengenangkan kita


assalamualaikum





alhamdulilah

assalamualaikum


kita tak pernah jangka apa yang akan berlaku dalm hidup kita . yang pastinya , kita cuma akan teruskan sahaja kehidupan kita tu . tapi sebenarnya mengerti tak kita kehidupan kita adalah untuk apa ? peringatan untuk saya juga . 




melalui fasa-fasa baru dalam hidup , buat saya faham tentang siapa kita sebenarnya . atau pun kita tahu siapa kita , cuma kita leka . peringatan untuk saya lagi . saya bukan sempurna , Allah yang memiliki kesempurnaan . saya tahu ini dugaan , dan saya tahu Allah tidak kan beri sesuatu cubaan itu , melainkan kita mampu untuk harungi nya . Allah bukan tidak tahu kita sedih , bukan tidak tahu kita derita , kerana Dia lebih tahu lah Dia beri ujian pada kita , sebab Dia tahu kita akan dekat padaNya bila kita susah .seseorang pernah bagitahu saya "kita akan lebih mengingati Allah bila kita susah , tapi andai kita senang dan kemudian kita mengingati Allah , kita akan rasa ketenangan yang selama ini tak pernah kita rasa "




saya tak salahkan orang yang perli saya bila lihat saya ? saya tak salahkan diri saya juga dengan semua ni . ketahui lah saya suka dengan semua ini . saya rasa dilindungi , saya rasa dihormati , saya selesa , saya tenang . alhamdulilah Allah mudahkan perjalanan hijrah saya . cuma terkadang saya kesal , saya kesal bila ada yang pandang negatif . saya juga kadang-kadang kesal bila ada yang perli . saya terasa juga . tapi , saya tahu ni dugaan untuk saya . memang kita akan nampak ganjil . tapi saya tahu Allah sukakan yang ganjil . ya . ini cuma dugaan kecil . Allah nak uji kekuatan saya mungkin . 




tapi saya tak nafikan saya dapat feedback yang baik .alhamdulilah , dan tahukan kehidupan kita bergantung kepada pilihan kita . saya belum cukup ilmu lagi , dan saya mahu terus cari ilmu . :') 




biarlah macam ustazah , biarlah tiada style , biar lah macam orang tua , saya tak kisah , saya tahu Allah beri ujian untuk saya melalui mereka . jadi terima kasih :')



terima kasih . assalamualaikum :')





ini yang terbaik setakat ini

assalamualaikum




minggu depan hari rabu dah nak exam tapi macam tak ready lagi rasa . ye lah kot , tak pernah exam nursing , ni kali pertama . takpe insyaAllah boleh jawab . amin .


baiklah , 


esok nak pergi sekolah lama . ya Allah rindunya :') rindunya nak jadi budak sekolah balik . 


sebenarnya , saya banyak nak cerita . tapi tiap kali nak tulis , akan tekan backspace balik . tunggulah , mungkin lain kali kot . tunggu sampai saya betul-betul bersedia nak cerita . mungkin ramai yang tak sangka dengan saya sekarang kan ? tapi ketahui lah saya amat menyukai kehidupan saya sekarang . Allah tunjukkan saya sesuatu yang membuat kan saya terbangun dan tersedar . tapi saya belum boleh kongsi . saya perlukan masa juga :") . insyaAllah kalau tiada apa-apa halangan akan tertaip juga pengajaran itu nanti . 




tapi alhamdulilah , saya banyak dapat feedback yang baik . yakni memberi dorongan dan semangat untuk saya . 





terima kasih tc :') . banyak kali saya baca ni ;')





juga kepada hamba Allah ini :') terima kasih 



dan kepada semua yang menolong saya . kak izzah , shazni , adila syaqira , dan juga hamba-hamba Allah yang lain :') terima kasih . saya amat hargai nasihat dan ilmu anda :') moga Allah rahmati kalian


dan untuk nik nur afikah serta fatin amani yang bagi semangat dan sokong saya . sahabat dunia akhirat :')


serta , kawan-kawan facebook yang masih still bersama-sama saya yang baca dan like post saya :') saya sangat terharu . dan saya harap korang sebarkan juga pada orang lain :') 


alhamdulilah Allah mudahkan jalan ini . Allah buka jalan yang lurus ini . Allah dengar doa hambaNya :'(


syukran semua :')


assalamualaikum



sedarkah kita wahai hamba ALLAH bergelar wanita

assalamualaikum , ini cume perkongsian ilmu juga peringatan buat diri sendiri dan juga para gadis dan wanita yang lain . post kali ini , saya ambil dari pamplet yang diedarkan untuk pelatih-pelatih jururawat . dari biro kerohanian barang kali :) terima kasih :)




oh , sebelum itu saya tahu blog saya kurang pengunjung dah kan . takpe , saya tak kisah . cuma jika ada sesiapa yang masih bersama saya . terima kasih dan moga Allah rahmati kalian . amin .




baiklah ,




sayidina Ali r.a menceritakan suatu ketika melihat Rasulullah menangis manakala ia datang bersama Fatimah . lalu , keduanya bertanya mengapa Rasulullah menangis ? beliau menjawab "pada malam aku di isra'kan , aku melihat perempuan-perempuan yang sedang diseksa dengan pelbagai siksaan . itulah sebabnya mengapa aku menangis"


# lihat bagaimana Rasulullah sangat menyayangi kita , baginda menangis untuk kita  , apakah kita akan menangis untuk diri sendiri ?


kerana menyaksikan mereka yang sangat berat dan mengerikan siksanya . putri Rasulullah s.a.w kemudian menanyakan apa yang dilihat ayahandanya 




baginda menjawab : 


aku lihat ada perempuan digantung rambutnya dimana otaknya mendidih 


aku lihat dimana perempuan digantung lidahnya , tangannya diikat ke belakang dan timah cair dituangkan di atas tengkoraknya


aku lihat perempuan tergantung kedua kakinya dengan terikat tangannya sampai ke ubunnya , diulurkan ular dan kala jengking


aku lihat perempuan yang memakan badannya sendiri , di bawahnya dinyalakan api neraka


aku lihat perempuan bermuka hitam , memakan tali perutnya sendiri


aku lihat perempuan yang telinganya pekak dan matanya buta , dimasukkan ke dalam peti yang dibuat dari api neraka , otaknya keluar dari lubang hidungnya , badannya berbau busuk kerana penyakit kopak dan kusta


aku lihat perempuan yang badanya seperti himar , beribu kesengsaraan dihadapinya 


aku lihat perempuan yang rupanya seperti anjing , sedangkan api masuk melalui mulutnya dan keluar dari duburnya sementara malaikat memukulnya dengan pentung api neraka 




Fatimah az-zahra kemudian menanyakan mengapa mereka diseksa begitu ?


Rasulullah s.a.w menjawab , wahai putriku , adapun mereka yang tergantung rambutnya hingga otak mendidih adalah wanita yang tidak menutup rambutnya sehingga terlihat oleh lelaki-lelaki yang bukan muhrimnya


perempuan yang digantung susu adalah isteri yang yang "mengotori" tempat tidurnya


perempuan yang tergantung kedua kakinya ialah perempuan yang tidak taat kepada suaminya , ia keluar rumah tanpa izin suaminya dan perempuan yang tidak mahu mandi suci dari haid dan nifas


perempuan yang memakan badannya sendiri ialah kerana ia berhias untuk lelaki yang bukan muhrimya dan suka mengumpat orang lain


perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting api neraka kerana ia memperkenalkan dirinya kepada orang lain dengan bersolek dan berhias supaya kecantikan nya dapat dilihat lelaki-lelaki yang bukan muhrimya


perempuan yang diikat kedua kaki dan tangan ke atas ubun ubun dihulurkan ular dan kala jengking padanya kerana tidak solat dan tidak mandi junub


perempuan yang kepalanya seperti babi dan badannya seperti himar ialah tukang umpat dan dusta


perempuan yang menyerupai anjing ialah perempuan yang suka memfitnah dan membenci suami 


mendengar itu , sayidina Ali dan Fatimah az-zahra pun turut menangis juga .


dan inilah peringatan kepada kita kaum hawa , sampaikan lah kepada kawan-kawan kita yang lain :')


assalamualaikum





ganjil

assalamualaikum , 


ini yang saya baca tadi , yang diberi oleh seorang rakan untuk saya baca . sangat-sangat tertarik . cuma try baca :) 



tak nampak ? klik dua kali dekat situ . baru feel baca . kan .


betul kan , apa yang ditulis di atas .kita merasa mereka ganjil , walhal ini yang disyariatkan dalam agama kan ? jadi apa salahnya kita jadi ganjil dalam dunia milineum sekarang ni ? sebab ALLAH suka kan sesuatu yang ganjil . nak ALLAH suka atau manusia SAHAJA yang suka ? renung-renungkan lah . peringatan untuk diri sendiri dan juga kamu semua , saudara seislam :)


assalamualaikum :)


ini yang terjadi

assalamualaikum 





ini yang terjadi dalam masa sehari bila saya letak gambar ni buat dp 




juga-juga gambar dp sebelum ni lah kan 


dan bila saya approve je , ramai lah pula yang post di wall .

tapi , ini yang terjadi 


bila saya letak gambar nih :)



kadang-kadang apa bukan ? kita dapat lihat orang yang ikhlas berkawan dengan kita atau tidak . takpe lah . saya tak kisah . saya suka diri saya yang sekarang .



"APABILA KITA RASA BERAT UNTUK MEMIKUL UJIAN , INGATLAH SATU PERKARA  , BAHAWA ALLAH TIDAK AKAN MEMBERI HAMBANYA DENGAN SESUATU YANG TIDAK KITA MAMPU MENGHADAPINYA , ALHAMDULILAH , DALAM KEPAHITAN YANG ALLAH BERIKAN , TERSELIT BERJUTA KEMANISAN YANG SATU HARI NANTI BARU KITA TERSENTAK DAN TERSEDAR"



ohh btw , ni tawaran untuk student nurse julai 2011 , bila balik kolej nanti :) 



cepat tengok group okayh


dan lagi satu , surat undangan dari pihak sekolah alhamdulilah dah sampai . harap-harap surat yang akan bagi pengarah nanti diluluskan . amin . :)




dan saya dah delete , 


ia akan mengambil masa 14 hari untuk di delete bila saya dah tekan punat delete . huhh . lambatkan .=,=






juga saya berterima kasih kepada sesiapa sahaja yang kini masih bersama saya tak kira siapa saya . terima kasih . moga ALLAH berkati kalian :)




sampai sini je lah kan . assalamualaikum . 











sepatah dua kata

assalamualaikum :) 




ayah saya senyap tengok saya keluar rumah hari ni , mak saya pun sama . pastu diorang senyum . then , saya cakap "dah tiba masanya"


mungkin ini berkat doa mak saya masa di mekah dulu . alhamdulilah . saya dapat lihat kebesaran ALLAH hari ni , saya juga dapat rasa orang sekeliling menghormati kita . tiada lagi bunyi hai ,tiada panggilan seperti tikus , tiada juga yang meninggalkan number telefon , tiada juga yang mendekatkan diri , alhamdulilah :) 


doakan , moga istiqomah . amin :)


dan saya sukakan penampilan yang baru saya :) . biar lah tiada style , biar lah tak cantik dan biarlah macam mak cik . sebab kalau mati saya tak boleh bawak jugak style saya tu , cuma dibaluti dengan kain kapan . 




mak ayah saya suka , dan saya pun suka :)




doakan saya ya =")

assalamualaikum

ALLAH itu adil dan DIA sayangkan hambaNYA :)

assalamualaikum




"ALLAH itu adil" 

perkataan ini selalu saya ucapkan . selalu juga di ingat kan . takut , kalau ada-ada keikhlasan tidak diterima nya . beberapa hari lalu , saya terjumpa blog ni 




saya terjumpa di wall kawan . terima kasih izzatul shazni postkan . banyak ilmu dapat di sini :)


juga apabila menonton ini




juga selepas menerima komen ini 


amin


ini , 



juga selepas mengepos ini , 




shout yang dulunya ,



terima kasih guest , kami sebenarnya menyedarkan saya . terima kasih:)


yang besar itu nafsu , yang berat itu amanah , yang indah itu solat , yang dekat itu mati , #pesanan imam Al-Ghazali



sebenarnya kan , apa yang kita cari di dunia ini ? terkadang jiwa kosong tak tahu apa yang mahu . mungkin kita puas hati dengan apa yang kita dapat sekarang ini , tapi percaya atau tidak , ia masih belum lengkap . terkadang saya sering mahu cepatkan masa , walhal semakin cepat masa itu , semakin dekat kita dengan ajal . 


jika ini masanya , ikhlas kan hati ku ya Rabb :')


jadi jika ada salah dan silap , saya aqmar jusof nak minta maaf dari anda semua jika ada yang terkecil hati diantara sedar atau tak . saya minta maaf . terutama orang yang telah saya sakiti hatinya . juga post-post yang menyakiti hati si pembaca nya . saya cuma hamba ALLAH , yang tak pernah lari dari melakukan kesilapan . doakan saya . 





moga niat ini istiqamah






assalamualaikum :)






hati terguris menghayati ini

assalamualaikum




kita rasa kita punya cukup ilmu , kita tahu semuanya . tapi mengerti lah ALLAH lebih tahu tentang hidup kita 







sesuatu yang dari hati , tapi tak mampu nak sampai kan dari mulut . 

YA ALLAH , sentiasakan hati ini dijalan mu

andai

assalamualaikum




sebenarnya ada beribu persoalan dalam hidup kita , ada beribu pertanyaan , ada beribu juga penyesalan . raya tak raya , maaf tak maaf . tu semua atas manusia . juga fahami lah yang kadang-kadang kita berbuat kesalahan walhal ia sedar atau tak . hati orang ? siapa yang tahu ? kita hanya merangcang , ALLAH yang tentukan :)




dua tahun yang lalu jika di kembali kan pada masa sekarang . 




andai saya dengan dia , saya takkan ulang kesilapan saya yang dulu , saya akan selalu ingat kesalahn itu , saya kan perbaiki dan laku kan apa sahaja sebaik mungkin . 




andai saya dengan dia , saya akan selalu bagi dia gelak , sebab saya suka tengok dia senyum . rasaya , semua perempuan suka kot .




andai saya dengan dia , dia akan selalu nasihat kan saya . tak kira apa jenis nasihat .




andai saya dengan dia , sekarang kita akan buat inrelationship dalam facebook , biar semua orang tahu saya dengan dia . then , tak de ahh perempuan lain nak ngorat dia ataupun lelaki lain nak ngorat saya #okiniperasan




andai saya dengan dia , saya nak bawak dia makan cendol yang paling best dekat kuantan . HAHA




andai saya dengan dia , saya akan cerita kan semua masalah saya  , dan dia akan jadi pendengar yang setia . nak-nak ketensioanan di kuantan ini =,=




andai saya dengan dia , saya akan postkan satu entry khusus untuk dia dan ceritakan kisah kami sebagai teladan . lepas tu , semua orang akan dengki . HAHA




andai saya dengan dia , saya tak perlu dengki lagi , bila setiap orang berbicara soal dia tapi saya tak tahu apa-apa pun . 




andai saya dengan dia , saya akan jadikan lagu tercipta untuk mu sebagai ringtone telefon saya sebab dia yang pernah bagi lagu ni untuk saya dua tahun yang lalu dulu . 




andai saya dengan dia , saya pula yang akan bercerita pasal dia dekat orang lain , bukan orang lain yang cerita dekat saya , sebab saya lebih dekat dengan dia berbanding orang lain . 




andai saya dengan dia , saya akan kembali memakai number celcom  dan kurangkan memakai number maxis . semuanya saya mahu kembali seperti dulu . tapi ambil yang happy je lah kan




andai saya dengan dia , saya yang akan mesej dia dulu kalau dengar bunyi bunga api 




andai saya dengan dia , saya yang akan telefon dia dulu bila nampak bulan ada lingkaran di luarnya :') , sebab dulu dia yang call saya dulu .




andai saya dengan dia , dia akan buat kelakar dan saya akan gelak , macam dua tahun yang lalu . 




andai saya dengan dia , kami akan saling mengingkatkan tentang tarikh 31/8 dan raya pertama 2009 :") dan sama sekali melupakan tarikh 13/11




andai saya dengan dia , bila ada lelaki yang tinggalkan number telefon diorang dekat saya , saya akan cakap saya dah ada kekasih dan akan sebut penuh nama dia . biar tersentap lelaki tadi . #taktiklelakisekaranglahni




andai saya dengan dia , saya akan bagitahu juga lelaki-lelaki yang nak jumpa parents saya dan kononnya ikhlas suka kan saya lantas berkata saya cuma cintakan "dia" seorang , dan saya tiada perasaan untuk kamu :) maaf , kita tiada jodoh . dan ketahui lah yang saya hanya kenal kan "dia" seorang sahaja kepada parents saya , tak pernah kenalkan orang lain dan takkan .




andai saya dengan dia , saya takkan letak phone saya merata-rata supaya dapat balas text dan angkat telefon bila dia call dengan cekap dan cepat . 




andai dia dengan saya , mak ayah saya memang dah suka dia pun




andai saya dengan dia , dia akan datang beraya rumah saya dan saya akan datang beraya rumah dia .




dan andai saya dengan dia , baju raya kitorang dah sama tahun ni sebab plan . 




andai saya dengan dia...er er er itu sahaja . yang lain biar saya dan dia sahaja yang tahu . 






kalau baca post lepas 31/8 tarikh berhenti kan ? hari ni tarikh berapa ? masih kan ? saya sendiri tak faham dengan saya , apatah lagi kamu semua . menunggu dan terus berharap baru dua tahun , mungkin saya masih boleh menunggu dua tahun atau empat tahun lagi . mungkin . tapi percaya lah , penantian itu sangat memenatkan . jangan jadi macam saya :')



p/s : buat lah apa saja nak ganti kan sesiapa dengan dia , ia nya tak sama . dan takkan pernah sama .




jodoh itu rahsia ALLAH , saya tahu itu