Followers

wall status di facebook pun disalah ertikan

assalamualaikum


kadang-kadang manusia ini tak sempurna . oleh kerana dia tak sempurna lah dia perlu perbetulkan . as usual kita tahu , apa yang baik kita amalkan , apa yang buruk biar jadi teladan . saya tak tahu pula ini jadi isu , saya tak tahu pula ada yang berprasangka buruk . misalnya , contoh terdekat boleh kita lihat di facebook . ada yang selalu post soal cinta ,ada yang selalu post pasal study ,  ada yang selalu post soal life and ada yang selalu post soal keagamaan .

fine , saya nak tanya , kenapa pencipta facebook ni meletakkan caption untuk update status "what 's on your mind" ? ya , kenapa ? okay baiklah . pernah tak korang terfikir . ada sebab Allah swt merahsiakan daripada orang lain apa yang sedang berada di fikiran kita . ya , sudah tentu ada sebab . tapi kalau paranormal tu lain lah . ada ke paranormal ? mungkin ada , mungkin tidak . asal kita tahu , itu semua kurnian Allah swt , lantas manusia cuma perlu bersyukur . 


okay berbalik pada topik , Allah swt merahsiakan apa yang ada dalam fikiran kita daripada orang lain adalah kerana mahu menjaga kehormanian kita sendiri . let's say , dalam facebook or twitter , kamu taip tentang seseorang , kamu buka aib seseorang , kamu marahkan seseorang or kamu luah perasaan kepada seseorang . boleh jadi ia memberi kemudharatan kepada kamu . kemudharatan bagaimana ? yang tak bermasam muka , boleh masam mencuka . yang tak bergaduh , boleh masuk perang , yang boleh sabar menjadi hilang kawalan .


walhal , dalam erti kata lain . kamu tak tulis apa yang ada dalam fikiran kamu itu , i means yang negatif , ia masih boleh menjaga sesuatu hubungan itu kelak . jadi fikirlah , ada sebab Allah swt rahsiakan apa yang ada di benak fikiran kita daripada orang lain . ya , facebook tempat curahan dan luahan . macam orang puteh cakap , sharing is caring tapi ingat not everything . 

ada juga apabila seseorang itu post soal keagamaan , post soal nasihat , dikatakan pancing like . then , bila orang pancing like ,dia gila glamour . mashaAllah . bagaimana seseorang itu ingin berbuat baik , jika status di facebook di salah ertikan ? walaupun sejahat atau seburuk mana seseorang itu , tapi apabila dia memberi nasihat , itu bererti  dia juga sedang menasihati diri sendiri . dia juga sedang meneguhkan imannya . dan kita ini yang lemah imannya , tak boleh  nak berprasangka buruk kepadanya . apabila soal remeh ini disalah ertikan , boleh jadi ia akan menimbulkan fitnah .


berkawan lah sampai 5k dalam facebook . tapi jika niat kamu salah , atau kamu tidak memberi imbalan yang sebaik-baiknya kepada kawan-kawan laman sosial kamu . ia cuma sia-sia . i said again "ia cuma sia-sia" .sebagai contoh , bila kita taip sesuatu untuk laga-laga kan orang . apa yang kita dapat ? musuh kita dapat , dosa juga datang . silap-silap hari bulan , tak siapa lagi akan percaya kan kita . right ? just ingat , wall status seseorang itu , melambangkan siapa kita . jika ada yang selalu post dengan carutan , so kita boleh detect dia ni memang suka mencarut . facebook adalah tempat public . jadi semua orang boleh tahu perangai kita . mungkin kita boleh menjawab "takpe lah , sekurang-kurangnya jadi diri sendiri" . jadi diri sendiri itu bagus , tapi jangan jadi sesuatu yang boleh makan diri kita . 


wallahualam . terasa ? ya , same with me . kerana suatu masa dahulu saya pernah melewati fasa-fasa ini . dan , insyaAllah tidak akan mengulanginya . kerana kita semua tahu , ini semua adalah kemudharatan . jadi kan facebook sebagai medan dakwah , bukan untuk mencari peminat , bukan untuk berkongsi segala hal dan  semuanya dengan warga facebook . kita ada batas .nak menjatuhkan seseorang dalam facebook itu mudah . mungkin kata-kata lebih tajam daripada mata pedang , tapi apa yang orang baca tentang penghinaan atau pengaiban orang lain adalah lebih masin daripada air laut . peringatan untuk diri sendiri juga .baginda Rasulullah pernah bersabda . 


"sampaikan lah sesuatu ilmu itu , walaupun hanya sepotong ayat"




jaga hati , jaga iman , jaga akal , jaga "status wall"


saya tertarik sangat dengan entry dr cinta ni :


nak tunggu sempurna dulu baru boleh bagi nasihat ? kalau tak tunjuk baik


p/s : terima kasih untuk follower yang sudi follow blog saya . terima kasih yang study like fan page blog aqmar jusof 


terima kasih , assalamualaikum



No comments: