Followers

hijrah seorang gadis

assalamualaikum




dipermulaan hijrah gadis itu , ramai yang terkejut , ramai yang tergamam . agak drastik dan kemudian tiba-tiba . namun siapa tahu tentang perihal hijrah gadis itu . banyak perkara yang dilalui nya . dan bermula lah apabila . . . .






ramadhan 2011 amat sukar dilaluinya , jauh daripada ibubapa . terkenang disaat bersahur dan berbuka bersama . ramadhan 2011 memberi erti padanya . ramadhan bulan paling barakah dan Allah swt beri sesuatu petanda ke dalam mimpinya . soal kematian , soal alam barzah membuka matanya . mimpi yang dilaluinya berturut-turut selama tiga hari .




mimpi pertama , salah seorang kawan baiknya dipanggil ilahi . sayu hatinya , dan melalui mimpinya mayat kawan itu penuh disaluti tahi .busuk ! entah , gadis itu masih tak mengerti . gadis itu lihat dan tatap mayat kawannya . lalu gadis itu menangis sepenuh hati . dia terjaga dari mimpinya . tapi ia seolah-olah tiada apa-apa . berkeadaan seperti biasa sahaja . kerana dia sangat tidak mempercayai pada mimpi .




malam keduanya , dia bermimpi lagi . seorang lagi kawan baiknya meninggal dunia . cuma bezanya mayat yang kedua ini panas , merah dan melecur kerana terbakar . lalu dilihat mayat kawan baiknya , menangis mengalirkan airmata , terkenangkan kawannya . kawan yang sentiasa bersamanya . lalu dia bangun dari tidurnya , kali ini dia berasa agak lain . lalu keesokkannya , gadis itu mendial number kedua-dua kawannya . alhamdulilah , kawan-kawan masih sihat dan masih bernafas dimuka bumi ini . lalu lega lah perasaan gadis itu . 




malam ketiga , usai balik dari terawih gadis itu tidur awal . mungkin penat barangkali . dan mimpi ketiga inilah yang mengubah hijrahnya , gadis itu bermimpi yang pada kali ini dia yang akan mati . lalu datanglah suara yang kuat berkata " esok , kau akan mati . oleh itu apa amalan yang kau akan lakukan pada hari ni untuk dibawa bersama mu ? " gadis itu menjawab dengan angkuh sekali " aku tiada apa-apa bekalan , aku tahu nanti ada orang yang akan doakan aku " maka suara tadi ketawa dengan kuat sekali . tiba masa bila nyawa si gadis di ambil , malangnya tiada siapa yang mendoakanya . lalu gadis itu cepat-cepat terjaga . berpeluh seluruh mukanya dan kembali beristighfar . dia berfikir sejenak , lalu cepat-cepat dia ingin melelapkan kembali matanya . hanya Tuhan sahaja yang tahu betapa takutnya dia ketika itu , disaat kawan-kawan lain sedang enak tidur dan dia tak mampu untuk memejamkan matanya kembali . dan tanpa disedari , dia tertidur kembali . 




keesokkannya , dia tidak banyak cakap tapi dia banyak berfikir . apa maksud mimpinya tadi . masih teringat tentang 3 hari berturut-turut tentang mimpi kematian . malam terawih itu tidak seperti biasa . hatinya meruntun hiba mendengar bacaan solat ustaz yang datangnya dari syria . dia menangis semahu-mahunya . hiba dalam sujudnya . terasa diri benar-benar dekat dengan Allah SWT . maka dia semakin mengerti dengan mimpi itu . Allah swt memberi sesuatu yang tidak pernah dia rasakan sebelum ini . ketenangan . 




lalu , hatinya terdetiklah . hijrah yang selama ini dia cari akhirnya muncul pada hari raya ke empat . hijrah yang benar-benar mengubah hidupnya . hijrah yang membawa erti untuk hidupnya .  hijrah seorang gadis untuk Allah swt dan yang paling penting untuk jannah Allah swt . dia melewati hari-hari dengan perlahan-lahan :')




terkadang bila hati kecil dan nafsu ingin kembali pada yang dulu . dia kuatkan hatinya . dia kata pada hatinya "yang dahulu itu bukan aku , tapi yang sekarang ini adalah sebenar-benarnya aku , maka kuatkan lah hati ini ya Rabb ,seperti mana kau kuatkan hati ini dulu , biar aku thabat di jalan mu" :'(



ya Rabb , ku mohon kekalkan cinta ini , cinta kepada Mu dan cinta kepada kekasih Mu:')
innaallahumana


No comments: