Followers

apa yang anda tahu tentang berdikari ?


assalamualaikum

pagi ni rasa nak menaip pulak sebab hari ni saya shift petang . kalau nak tunggu malam ni takut penat pulak nanti sebab esok saya kerja shift pagi pulak . okay mukadimmah je :)

berdikari bagi saya shortcut untuk "berdiri diatas kaki sendiri" . semua orang akan alami situasi untuk berdikari sendiri , cuma bezanya ada yang berdikari sejak dari kecil , ada yang diusia zaman sekolah , diusia zaman universiti dan etc lah . ye lah kan , sebab kita dari kecil lagi duduk dengan mak ayah , mak ayah yang selalu buat ni untuk kita , buat tu sampaikan bila kita jauh dari mak ayah , kehidupan bagai serba tak kena , cuma berbeza pulak dengan anak-anak yatim , mereka dari kecik lagi dah tahu banyak tentang kehidupan luar berbanding kita

saya sendiri akui , yang saya agak kelam kabut mula-mula start untuk sambung belajar dulu . first time saya jauh daripada mak ayah . masa tu dekat uitm . maybe kalau ada yang ikuti blog saya ni , mereka akan tahu kehidupan saya dulu . tapi , berbeza dengan uitm saya lebih diuji bila lanjutkan pelajaran di kkj kuantan ni . ya , sangat berbeza . sebab dekat sini lebih strict . mula-mula saya pun macam tak biasa dengan peraturan dekat sini . ketat sangat bagi orang yang macam saya ni tak pernah duduk asrama . dan alhamdulilah , dah semester dua pun . saya okay je kat sini .




peta hidup

first saya masuk asrama , saya banyak kali merungut . yang ni lah , yang tu lah . sebab tu tak berkat tu . haha . but at the same time , saya jadi hargai kehidupan saya yang dulu , okay dulu semua mak tolong , sekarang semua kena buat sendiri . sebagai contoh , kalau dekat rumah akan guna machine untuk basuh baju , tapi kat sini kena berus sendiri (nampak sangat selalu guna machine) , tapi bila dah biasa basuh guna tangan sendiri , ianya awesome jugak . boleh main buat roti canai , main buat kuih , tabur sabun debu ibarat tabur gula , renjis air bagai letak minyak , haha awesome kan ? sambil bercakap sorang-sorang , bajet buat rancangan masakan sendiri . hehe . orang cakap nak hilangkan stress , kita boleh memasak . habis tu kat sini tak boleh memasak , kiranya basuh baju tu berlakonlah ala-ala masak kan . hehe . tapi kadang-kadang guna jugak machine kolej sebab kalau busy sangat memang tak sempat . apatah lagi kalau kena tunggu turn untuk basuh baju .

oleh kerana kemaman ke kuantan bukan lah jauh sangat . saya tak pernah naik bas balik rumah sejak saya datang belajar sini . hehe . no wonder , jugak sebab kakak saya kerja dekat kuantan , tiap minggu dia balik kemaman , so saya balik lah dengan dia . walaupun kadang-kadang , mak ayah atau abang saya hantar pergi balik . cuma pernah sekali , saya naik bas tu pun balik dari mersing sebab saya ikut family balik kampung , so kalau nak balik kuantan naik bas lah sebab family saya still ada urusan kat sana . mula-mula macam cuak jugak sebab sorang-sorang . ashik call kawan tanya dia naik bas yang sama atau tak . alih-alih bas lain . okay takpe , dengan berbekalkan semangat dan kekentalan jiwa , cewah . saya paksakan diri berlagak slumber je , macam dah biasa sorang-sorang walaupun terkadang telan air liur tengok lelaki cina yang penuh dengan tatu . okay chill , rileks-rileks .

kalau dulu , sekolah dekat pun akan naik scooter pergi , kalau motor tak de mesti mak atau ayah yang hantar pergi sekolah . tak pernah pulak saya jalan kaki , tapi kat sini nak pergi kuantan parade pun jalan kaki . hakikatnya , kuantan parade agak dekat lah hospital . so , mula-mula rasanya macam jauh sangat nak boleh ke sampai tu . tapi lama-lama dah terbiasa , 10 minit pun jadi dah sampai guna kuasa kaki jalan laju-laju . sebab dah biasa , pergi pasar malam jalan gambut pun jalan kaki , pergi mydin pun jalan kaki . sihat apa ? then , mesti korang tanya , kenapa tak naik teksi ?

okay biasalah student , duit kena jimat . walaupun pada hakikatnya , saya ni boros sangat . ada je nafsu nak beli tu , nak beli ni  takkan nak mintak dengan parents lagi . tapi alhamdulilah , tak delah lagi saya mintak duit dengan parents sejak saya duduk sini , sebab tiap bulan dapat elaun  rm 621 dan tolak bahagi campur tambah semua untuk bayar apa-apa , tinggallah lagi rm300 or kurang atau lebih untuk buat belanja . i think cukuplah sangat untuk tampung diri sendiri kat sini .  tapi tiap kali balik , mesti mak ayah akan kasi jugak duit . kadang-kadang saya ambil dan kadang-kadang saya tak ambil . hehe . dan saya memang suka sangat dengan flat shoe , tudung syria (dulu asyik suka shawl , tapi bila pakai syria rasa macam mudah sikit , pakai sarung je kan) , tiap dapat gaji/elaun mesti akan TERbeli jugak . (tengok ashik boros) tapi btw , adalah jugak saya buat saving untuk masa depan or masa kecemasan nanti .


dalam beberapa flat shoe , saya lebih suka yang colour merah ni sebab dia awesome . haha , okay tipu .


walau betapa banyak hakikat perbezaannya . alhamdulilah , ujian dan cabaran ni rasa macam awesome bila kita dapat lepasi , dapat terbiasa dengan kehidupan ni . cuma kadang-kadang letih dan busy memang tak dinafikan lagi . tapi apa-apa pun , ianya awesome bila kita berumur 18 tahun dan keatas , bila kita rasa feel "berdikari" tu :D dan jangan pernah risau , Allah swt tak pernah jauh daripada hambaNya , Dia sangat dekat dengan kita dan Dia kana bantu kita disaat kita meminta pertolongan daripadaNya . alhamdulilah :')


"berjalanlah dengan penuh harapan walau diri ini tak selalu bahagia , sedekahkanlah satu senyuman walau dihatimu tak lagi mampu bertahan , belajarlah memaafkan bila dirimu terluka , berhentilah memberi alasan walau ingin menyatakan kebenaran . hiduplah dalam iman walau hari penuh dengan dugaan dan berpeganglah pada Allah swt walau Dia tak kelihatan . bukti kasihNya , kita wujud didunia pimjaman ini . ada sebab bila berlaku sesuatu perkara dan yakinlah Tuhan menguji setiap hambaNya "



No comments: