Followers

ini soal respect atau dalam bahasa melayunya hormat

assalamualaikum




alhamdulilah , sekarang saya sedang bahagianya bercuti dekat rumah sebab cuti mid sem selama seminggu . student mana yang tak suka balik rumah tercinta kan ? student mana jugak suka balik kolej yang "tercinta" . tolong aj , kena ingat yang saya akan merindui kuantan nursing college after  3 tahun nanti . so , sabarlah dulu untuk dua tahun lagi dan cipta banyak kenangan . yang penting jaga hati , jangan sampai tersangkut hati kat siapa-siapa disana nanti . ceh , gitu . haha , tapi kalau dah jodoh no wonderlah kan . dah lari dari topik ni ! 


ok start . apa yang kita faham tentang hormot ? yang pasti bagi saya hormat bukan lah atas dasar kata-kata dan perlakuan sahaja . as long dalam hati dan fikiran kita punya dan tahu rasa hormat itu , jadi ianya ada . jangan anggap hormat berkaitan dengan usia semata , jangan anggap hormat atas dasar senior atau junior , jangan atas dasar dia punya harta dan pangkat , jangan atas dasar dia punya kecantikan dan populariti . tapi hormat kan seseorang kerana dia hamba Allah dan punya hati dan perasaan , sama seperti kita . 


kalau kita hormatkan seseorang itu , kerana dia lebih berusia daripada kita , so maybe akan wujud yang berusia tak hormat orang muda . nampak tak permainannya kat sini ? as long kita saling hormat menghormati , jadi tidak kira muda atau tua . semua selesa dan boleh tolenrasi . kan ? kalau dari segi senior atau junior ? disini lah saya tekankan supaya menghormati manusia itu kerana mereka sama seperti kita , iaitu hamba Allah , punya hati dan perasaan . bila salah seorang antara junior atau senior yang tidak menghormati antara satu sama lain . maka wujudlah persoalan lain pulak nanti . lalu , tercetuslah pergaduhan . right ? pendek kata , bilamana sebelah pihak je yang menunjukkan rasa hormat , yang sebelahnya tidak , bagaimana dia akan merasa dirinya dihormati . sedangkan dia sendiri tak hormatkan orang lain . tepuk sebelah tangan , takkan berbunyi kan ?


nak orang hormatkan kita , kita kena hormatkan orang jugak . tak gitu ? and alhamdulilah hubungan saya dengan junior tak de masalah . dan hubungan senior dengan saya pun alhamdulilah , baik-baik sahaja . selagi , saya dan masing-masing tak timbulkan masalah . insyaAllah , ameen ! dan nak panggil saya dengan panggilan "kak" pun boleh , no hal . padahal saya antara yang termuda lagi kat kolej tu . okay , takpe dah adat kolej macam tu . accept . tapi , nak panggil nama pun okay je , lagi tak kisah :)






ni masa tahun spm . oh ya , hari isnin nak pergi sekolah . nak amik sijil spm . apakah ?


p/s : mood jadi tak baik . okay stop menaip . thank you . okay entry macam tergantung . sory . assalamualaikum


kalau ada yang perasan shoubox saya dah kembali okay :)









No comments: