Followers

tentang hack , tentang hati dan tentang perempuan

assalamualaikum

entry kali ini adalah untuk pengajaran kita bersama . untuk saya kongsi sebagai teladan dan peringatan buat kita semua termasuk saya . okay kita mula okay . semalam after balik kerja (shift petang , balik pukul 9) dan saya kena bertugas jaga rollcall . semua itu berakhir dalam pukul 10.30 jugak lah . dan saya memang penat sangat malam tu . usai mandi and solat , saya pergi jenguk kawan yang berlatih untuk persembahan dinner . lepas tu , dalam pukul 11 saya mengantuk sangat dan saya balik ke bilik untuk tidur . tapi bila buka aje almari terus laptop melambai-lambai , facebook pulak asyik membisik . so , apa lagi . on je lah laptop kan :)

then , saya ada tengok status kawan di home macam pelik semacam . saya agak macam kena hack . so , saya commentlah lah dekat status yang pelik tu . sah dia kena hack . komen dalam dua tiga keping dan dibalas juga oleh si hack tu . saya tak boleh nak print sebab dah delete semua tu .

dalam masa 5 minit mungkin . saya dapat chat daripada si hack ini melalui account facebook saya . baiklah cerita akan bermula disini :)



ini adalah chat pertama yang dihantar . dia tanya saya siapa . dan sedikit ugutan untuk hack account facebook saya juga . baiklah semua berprasangka baik ya . baca sampai habis entry ni


kemudian , dia ingat saya ni awek mangsa hack ni . maybe sebab saya yang start perasan dulu acc ni kena hack . dan satu lagi , awek ? no . tiada istilah awek dalam hidup saya  . isteri ? ya sure ! untuk seseorang yang telah ditakdirkan untuk saya . okay , nak terangkan balik , saya bukan "awek" mangsa hack ni okay . cuma kami memang berkawan baik dari sekolah menengah lagi . 


alhamdulilah , dia mula jadi lembut hati untuk bagi balik acc ni kepada tuan dia . dan saya percaya , bukan saya yang lembutkan hati dia , tapi Allah . and dia adalah perempuan :) saya dah agak dari mula , yang dia ni perempuan . sebab mula-mula dia terlalu care pasal mendalah awek ni . kan ? dan bermula lah daripada percakapan aku dan kau menjadi adik dan kakak :') dan bermulalah cerita-cerita dia yang benar menyentuh hati saya sebagai seorang perempuan :')



begitu pentingnya maruah kita sebagai seorang perempuan . Allah begitu menjaga maruah kita dan terpulang kepada kita untuk menyerahnya kepada yang halal atau yang haram . halal yang mestikan ? alhamdulilah , Allah masih menjaga maruah kita . itu pentingnya menutup aurat ,  itu pentingnya hijab , itu pentingnya menjaga maruah diri :') bukan beerti untuk menutupi atau membalut . saya tegaskan untuk "melindungi"


 iya , setiap orang mahukan yang terbaik dalam mencari pasangan mereka . cammonlah kan , nak cari imam , nak cari pemimpin keluarga , nak cari penjaga anak-anak , nak cari bidadari syurga . iya , kita berhak untuk memilih yang terbaik . untuk Allah dan untuk jannah Allah :')


actually banyak perbualannya , cuma saya ringkaskan . dan alhamdulilah , dia bagi balik account facebook kawan saya itu tadi . ya mungkin dia salah . jiwa muda , biasa memberontak . tak kata orang lain , kita juga bukan ? mungkin itu kesalahan dia , tapi kita juga tidak berhak menghukum seseorang itu berdasarkan apa yang pernah dia lakukan . saya percaya sekalipun orang itu jahat , mana mungkin dia tidak pernah melakukan kebaikan . dan yang mampu menghitung dan menilai jahatnya seseorang itu adalah Allah swt . 

ini bukan sahaja pengajaran buat gadis ini tapi untuk kita juga kaum hawa dan kaum adam !  gadis ini yang saya tidak tahu siapa , dapat saya rasakan penyesalan dalam bait-bait chat itu tadi . saya tidak salahkan gadis itu , kita juga tidak boleh salahkan gadis itu , tidak salahkan juga kawan saya , tapi kita salahkan syaitan yakni musuh nyata bagi manusia yang terus-terusan menghasut kita , cuma silapnya gadis ini , dia terpedaya . Allah lindungi gadis ini , lindungi kami kaum hawa , lindungi kaum adam terpedaya dengan hasutan syaitan . aamiin :')

cinta itu tidak kejam bukan ? cinta itu indah bukan ? cuma nafsu yang merosakkan sebuah cinta itu . jadikan cinta itu suci dalam redha Allah . insyaAllah , kita bahagia dunia akhirat . jadikan cinta itu halal , bila masa kita dipertemukan dengan sidia , itu kerja Allah . biar Allah pertemukan kita dengan sidia dengan cara Allah yang tersendiri . percaya janji Allah . Dia merangcang dan takdirkan yang paling terbaik untuk hambaNya . carilah cintanya dahulu , kemudian Dia akan memberi cinta-cinta orang yang mencintaiNYA . subhanaAllah .

saya juga jadi terpana dengan kisah ini , jika kita rasa kisah cinta kita adalah kecewa dan derita , tapi masih ada lagi yang merana dengan kisah cinta mereka yang lain . Allah lebih tahu . say alhamdulilah :')


3 comments:

kayrolSPIKE said...

tahniah aqmar. didikan secara lembut lebih baik kan? i'm so proud of you. awak dah jadi salah sorang idola kak ein taw. i heart you :')

cik MISI Nadia :) said...

gud job kem!

aqmar jusof said...

kak eein : ala sedihnya , akak cakap macam tu . terima kasih . doakan dia , doakan kita semua :')

kak nad : terima kasih :)