Followers

tips melupakan dalam cinta

assalamualaikum

kalau perasan dalam chatbox sebelah kiri korang tu , ada dua pertanyaan daripada gadis-gadis comel tentang bagaimana nak melupakan seseorang . boleh refer dekat chatbox saya . malas nak print screen ==' hehe . so memandang orang dah tanya , saya nak jawab lebih proper dalam entry kali ni . ehem ehem test suara test suara . haha . okay , saya bukanlah pandai sangat bab cinta-cinta ni . pengalaman dalam bercinta apa lah sangat . setakat cinta monyet masa zaman sekolah tak kira eh . hehe . tapi pengalaman kawan-kawan yang bercerita kepada saya dan daripada segi bacaan buku-buku juga , saya kongsilah dengan korang . nak diingatkan , saya bukanlah doktor cinta sebab saya ni jururawat . jururawat cinta lah ? boleh . haha . kemain mukadimah nak start bila ???

okay okay okay . jangan marah nanti cepat tua . nak ? kalau orang tanya saya pernah tak dikecewakan , saya akan jawab . ya ! pernah . tapi saya nak buat pengakuan juga , saya pun pernah mengecewakan orang lain . karma lah ni , kena diri sendiri . haha . nak melupakan ? tak de orang yang pernah rasa senang atau mudah . yang pasti , bagi saya sendiri , ia mengambil masa yang bagi saya agak lama dan sukar . air mata ? tu kawan baik kita dalam proses melupakan orang . kira balancelah , bila jatuh cinta , happy tak terhingga bila dikecewakan , sedih tak terkata . but infact , ujian cinta yang Allah beri kepada kita , adalah kerana kita mampu untuk menghadapinya . tiada yang lebih agung daripada mencintai Allah swt :')

sebagai hamba Allah , kita jangan pernah putus untuk berdoa . doa senjata kita , dengan doa , kita rasa kita dekat dengan Allah . pemilik segala cinta itu adalah Allah . datangnya ia , perginya ia juga kerana Allah . berhak Allah nak ambil milik dia iaitu cinta kita kerana itu cuma pimjaman kepada kita . bersyukurlah , sekurang-kurangnya Allah limpahkan kasih sayang melalui cinta yang Dia titipkan . berdoa jika benar sidia adalah jodoh kita , jangan biar Allah tarik balik rasa ini , sebab yang pasti kita nak 'rasa' cinta ini disalurkan kepada orang yang istimewa dan berhak sahaja iaitu jodoh kita (future husband/wife) . tetapi kalau cinta ini sekadar mainan syaitan . minta Allah buang ia jauh-jauh . syaitan tak pernah berhenti nak hasut kita , sampaikan satu tahap kita terlalu menganggungkan cinta manusia daripada cinta Allah . ingat , pemilik segala cinta itu adalah Allah swt :') baca balik kisah nabi yusuf dan zulaikha .nabi yusuf jatuh cinta pada zulaikha bilamana zulaikha hanya sandarkan cintanya kepada Allah :') the true love story

doa tanpa usaha tak boleh jadi . kita berdoa pada Allah nak lupakan dia , pagi petang siang malam . tapi kita tak pernah usaha untuk lupakan dia . macam mana ? kita selalu , tengok gambar dia , kita selalu stalk dia facebook , twitter , kita selalu ingat kenangan dengan dia dan others yang sewaktu dengannya . tetapkan prinsip , dalam 5 hari (ikutlah tempoh mana yang korang nak) aku nak lupakan dia ! maka , pedulikan dia . tak payah ambil tahu siapa dia , tak payah tengok muka dia , tak payah simpan apa-apa kenangan tentang dia , tak payah dengar lagu sedih , tak payah baca novel sedih , tak payah sentuh soal-soal cinta . tak payah ! dalam masa yang korang tetapkan lah . hehe . fikirlah yang dia pernah kecewakan kita , dia pernah lukakan hati kita , siapa dia nak terima cinta kita yang mahal ni ? cewahhh ! 

bagi yang telah dikecewakan oleh playboy atau playgirl . muhasabah diri balik . nak ke jatuhkan hati kita pada mereka yang kurang kasih sayang ni ? why saya kata kurang kasih sayang , sebab playboy/playgirl ni dia tak cukup dengan satu , dia selalu nak lebih . see , tak pernah nak cukup . actually mereka ni adalah golongan yang penakut . percaya tak , mereka sebenarnya takut apa yang mereka dah buat yang demikian kepada orang lain, mereka takut timpa atas diri mereka balik . sekali lagi ya , cinta kita ni mahal hanya untuk yang halal dan berhak :')

seterusnya , penuhkan aktiviti-aktiviti kita dengan perkara-perkara yang happy je . sampai satu tahap , tiada sesaat pun fikiran kita melayang berfikir tentang dia . ya , busy kan diri anda . itu yang saya lakukan . ehem ehem . dah memang kehidupan saya busy pun . kalau nak tidur , comfirm kita akan teringat dekat dia kan ? takpe , saya pun macam ni dulu . ya Allah sia-sianya aku dulu :( . dalam tempoh tu , bacalah komik ke , buku rujukan ke , main sudoku ke sampai buat kita lali then tidur . jap jap , jangan lupa baca doa tidur dulu ya . dan sebelum tidur , still muhasabah diri balik , kita rasa kosong dia tiada , tapi cuba betul-betul tanya hati , kita rasa hati kosong sebab dia tiada atau kita rasa kosong sebab kita jarang sekali ingat Allah ?*peringatn untuk diri sendiri jugak .

kita punya kawan , apa guna kawan kalau tak beri manfaat . sesekali cakaplah dengan kawan "weh , nasihat aku sikit , biar bernanah telinga aku ni" . ya , kawan main peranan penting , kita banyak cerita dekat kawankan ? minta kawan bantu kita dalam proses untuk melupakan si dia . saya pun banyak cerita dekat kawan-kawan saya & banyak jugak cerita dekat mak saya . mak saya sporting sikit . hehe . dan nasihat dari mak sendirilah yang buat saya lebih kuat . yang saya pegang sampai sekarang apa yang mak ayah saya cakap "kalau tak nak , cakap terus tak nak , jangan permainkan perasaan orang , walaupun tanpa niat , lelaki ni lain dik" berani cerita dekat mak sendiri ? saya cabar ! tapi kena pandai cari situasi lah . kalaulah masa tu mak korang tengah bad mood ke apa , jangan nak cuba-cuba . korang yang kena belasah kang saya tak tanggung. hehe

jangan bandingkan kisah cinta kita dengan kisah orang lain . kisah dalam drama hindustan ke , korea ke , nora elena ke , dejavu dikinabalu ke dan bla bla .padahal saya selalu je perasan berangan cinta ala-ala cerita korea . hehe . yakin Allah cipta kisah cinta kita dengan unik , tak sama dengan orang lain . biar Allah pertemukan kita dengan jodoh kita mengikut cara Allah yang tersendiri . Dia tahu apa yang kita tidak tahu , dan Dia tahu apa yang terbaik untuk kita , yang selama ini kita tak tahu . alhamdulilah , hampir 3 tahun juga , 3 tahun ke ? hampirlah , saya dapat lupakan dia totally sebagai orang yang pernah saya cinta suatu ketika dahulu . lama kan ? rasa macam agak loser jugak actually saya ni . nasihatkan orang . sebenarnya saya menunggu sebab tu lama , dan saya ambil keputusan untuk melupakan after 3 words yang dia cakap . dan masa tu lah , saya muhasabah diri saya . 3 words tu ada dalam ayat-ayat diatas . malas saya nak mention , takut ada yang terasa baca nanti . haha ! saya pernah tulis dalam entry menunggu itu tidak akan lama jika kita ikhlas . 





hurm , saya dalam proses nak habiskan buku diatas . apabila dia menyapa , jodohkah namanya . try lah cari and beli , murah je . rm 15 je . banyak manfaat yang korang akan dapat dan seriously , buku ni betul-betul buka mata saya . tak tipu :)



bila berkait soal cinta , tekan kan prinsip yang cinta kita ini mahal hanya untuk yang halal dan berhak sahaja . baik lelaki mahupun perempuan . like saya selalu taip dalam mana-mana entry , jaga hati untuk future husband ! eventhough kita masih tidak tahu dia siapa :') dan kepada lelaki , mahar kamu adalah untuk dia yang dijodohkan untuk kamu , jangan tersalah pilih . #kalau ada yang nak belanja buku yang saya pegang kat atas tu (bercinta kerana Allah) , saya sangatlah berbesar hati . mengada kemain !

p/s : penat tau taip . saya ambil masa 51 minit untuk wujudkan entry ni . hehe . tapi takpe , saya suka :D kalau ada sebarang pertanyaan lagi , ceh ceh ceh . boleh im saya atau tweet dekat link bawah ni :







No comments: